De Luitspeler van Frans Hals op schilderij van David Bailly

Kunsthistorica Wieteke van Zeil schreef op 9 augustus in de Volkskrant over zeepbellen die op het Vanitas stilleven van David Bailly (1584-1657) te zien zijn. De bellen symboliseren de broosheid en vergankelijkheid van het leven. Op het schilderij staan meer interessante details afgebeeld die niet in het artikel van Wieteke van Zeil worden besproken. Op de tafel staat het portret van zijn overleden echtgenote. De oplettende kijker kan haar gezicht weliswaar vagelijk, nog een keer zien (achter het fluitglas). Het briefje rechtsonder licht ons in over de strekking van het schilderij: ‘Vanitas vani(ta)tum et omnia vanitas’ betekent ‘IJdelheid der ijdelheden, alles is ijdelheid’

Bijzonder is ook de tekening die aan de muur is bevestigd. Het betreft hier een nagetekende versie van een schilderij van Frans Hals: de Luitspeler, uit 1623. Dit schilderij was populair in de zeventiende eeuw. Het is diverse keren gekopieerd. Een van de gekopieerde versies is in bezit van het Rijksmuseum. David Bailly’s tekening is niet gebaseerd op het origineel van Frans Hals en ook niet op kopie in het Rijksmuseum. Waarschijnlijk heeft Bailly zich gebaseerd op een thans niet meer bekende derde versie.

bailly vanitas details

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s